Reflectie jaar twee
Jaar twee is een veelbewogen jaar geweest. Vooral qua school maar ook psychisch, daar ik zelf te maken had met een aantal persoonlijke problemen. Hierom heb ik niet alles met volledige inzet kunnen doen aangezien ik mijn prioriteiten had liggen in het zelf eerst mentaal fit worden ten opzichte van het uitvoeren van opdrachten.
Van jaar twee kan ik toch wel zeggen dat de stage het beste is verlopen, zowel de A stage als de B stage. Bij de A stage heb ik samen met drie anderen (Bas, Jurjen en Jan) een buitenfitnesspark ontwikkelt voor een fitnesscentrum te Joure. Dit ging wel met horten en stoten. Daarmee bedoel ik dat er simpele zaken waren zoals het vragen van leesbevestigingen bij emails die gewoon niet in ons op kwamen. Ik heb van deze A stage bijzonder veel geleerd omtrent: plannen, organiseren en het onderhouden van contact.
Bij de B stage heb ik vooral geleerd om contact met verschillende partijen goed te onderhouden. Miscommunicatie is iets dat zo gebeurt en om een project zoals het trainen van de brandweer goed en snel van de grond te krijgen zou miscommuicatie een onnodig goed zijn. Planning was een vereiste hiervoor daar verschillende groepen en personen dus ook gecoördineerd moesten worden. Uiteraard zeer leerzaam.
Verder was er dan nog de 'Game'. De game was bestond uit een aantal weken die vooral waren gericht op buurtonderzoek en beleidsvoering omtrent de omgeving van Assen. Hier moest een visie worden geformuleerd die gericht werd op de gemeente Assen en een sportstimuleringsplan dat moest worden gericht op een wijk in Assen. In mijn geval was deze week Peelo. Tijdens de drie weken die dit project betrof hebben we gesprekken gehad met raadsleden, wethouders en burgers in de omgeving van Assen. Er kon geconcludeerd dat in ieder geval in deze gemeente de gemiddelde persoon niet op de hoogte was van het sport- en/of gezondheidsbeleid van Assen. Ik vond dit een zeer interessant project om mee bezig te zijn, vooral omdat je toch gaat kijken naar wat inwoners van een bepaalde plek willen, maar niet alleen dat, ook kijken naar wat ze nodig hebben. Uiteindelijk is hieruit een tweetal documenten gekomen dat gericht is op wensen en vereisten die inspelen de behoeften van de Assenaren en de woonachtigen te Peelo.
Dit jaar heb ik ook nog een trainerscursus Toprope gevolgd. Dit was voor mij eigenlijk wellichtwel de grootste uitdaging. Dit leek verreweg de makkelijkste, maar aangezien ik het lastig vind om voor groepen te staan was dit toch wel één van de meest leerzame vakken die ik gehad heb. Ik heb hier uiteindelijk namelijk groepen moeten begeleiden en training/instructies moeten geven, alleen of met begeleiding. Het klimmen zelf en wat je ervoor moest kunnen, technisch gezien, was absoluut niet lastig en dit is dan ook met een voldoende afgelegd. Op een cijfer voor mijn portfolio ben ik nog aan het wachten. Ik verwacht deze binnenkort te ontvangen.
Dan is er nog sportonderzoek. In het A blok heb ik samen met Froukje Wiersma een onderzoek gedaan op een middelbare school naar verschillen tussen jongens en meisjes van verschillende niveaus qua gezondheid en de kennis hiervan. De resultaten waren duidelijk, vooral kinderen van hogere klassen waren al beter op de hoogte van gezondheid dan bijvoorbeeld tweedeklassers.
AL met al een veelbewogen jaar. Ik kijk uit naar het derde jaar.